Bij het haventje hebben we fietsen gehuurd om het eiland te verkennen. Eigenlijk bestaat Île de Brehat uit twee eilanden die op één punt door een 'brug' met elkaar zijn verbonden. De haven ligt in het zuiden van het zuidelijke eiland. We zijn begonnen met een fietstocht naar het verste punt op het noordelijke deel van Île de Brehat. De omgeving van de vuurtoren Paon is erg mooi.
Bij deze noordelijke punt van het eiland staat de Phare du Paon. De oorspronkelijke toren uit 1860 werd in 1944 door de Duitsers opgeblazen. De huidige toren stamt uit 1949.
Op dit soort drukke locaties blijft het dierenleven meestal beperkt tot enkele vogels en insecten.
Pont ar Prad
De Pont ar Prad verbindt het noordelijke en het zuidelijke eiland. Van een brug is overigens niet echt sprake. Het lijkt eerder een soort dijkje waar je overheen fietst. Het water stond nog steeds zo laag dat er bootjes op het droge lagen.
In de buurt van de Chapelle St Michel aan de westkant van het zuidelijke eiland, staat aan de kust het kruis Croix Maudez. Dit kruis is opgericht ter nagedachtenis van een monnik die hier in de zesde eeuw een klooster stichtte. De belangrijkste reden om deze wat lastig te vinden plek te bezoeken is het mooie uitzicht.
Na de tussenstop bij Croix Maudez zijn we teruggefietst naar de haven. We hebben de fietsen ingeleverd en de boot naar het vaste land genomen. Daarna zijn we naar het uiterste westen van Bretagne gereden. We hadden daar een heerlijk hotel geboekt voor twee nachten in Plougonvelin. In dat dorp valt weinig of niets te beleven, maar het is niet zo ver van de plek waar de boot naar het eiland Ouessant vertrekt. En dat was ons reisdoel voor de volgende dag.
Het hotel bleek helemaal nieuw te zijn en het personeel was erg vriendelijk en klantgericht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten